Bildanalys

bildanalys, läsförståelse, samarbete lärare-bibliotekarie

En av de svensklärare som jag arbetade tillsammans med under läsprojektet När hundarna kommer undrade om jag kunde komma tillbaka och ta upp tråden kring det vi var inne på när vi läste Hanna huset hunden av Anna-Clara Tidholm. Hon undrade om jag visste någon annan bilderbok som vi kunde läsa och analysera utifrån ett bildanalysperspektiv. Jag föreslog Om du skulle fråga Micha av Viveka Sjögren.

Vi avsatte två lektioner till detta och under den första lektionen gick jag först igenom hur man ska tänka när man analyserar bilder. Jag utgick från en bild som de hade mött tidigare i samband med föreläsningen i symbolik:

Efter det läste jag Om du skulle fråga Micha högt och visade bilderna samtidigt. Eleverna blev sedan indelade i grupper. Vi hade sammanställt ett frågematerial till några utvalda bilder som de fick analysera i grupper. Den första frågan de skulle fundera över var följande:

Börja med att fundera över varför människorna är avbildade som saxar. Skriv ner dina tankar du har nu. När ni har diskuterat färdigt nedanstående frågor, återkom till frågan och se om du vill lägga till något.

Följande frågor kunde vara formulerade ungefär så här:

Vi avslutade lektion nummer två med att ta upp några bilder och låta eleverna berätta vad de kommit fram till. Några av de tankar eleverna hade kring varför människorna var avbildade som saxar kommer här:

Kanske för att deras situation är splittrad. De skiljdes från deras vardag och med en sax kan man skilja ett papper på mitten med ett enkelt klipp.

Jag tror att figurerna är avbildade som saxar för att de klipper av det förflutna.

Saxarna är ganska lika människor. Finns många olika sorters saxar precis som människor.

Jag tror att de är saxar för att inte visa någon identitet.

Lämna en kommentar